CI_3DS_PokemonSunMoon_ShigeruOhmoriAndJunichiMasuda.jpg
A new adventure awaits in the Alola region when Pokémon Sun and Pokémon Moon arrive exclusively on Nintendo 3DS family systems on November 23rd. In the first part of our Pokémon Sun and Pokémon Moon interview, Shigeru Ohmori, the game’s director, and Junichi Masuda, the game’s producer, took sides on some hard-hitting Pokémon dilemmas. In the second part of our interview, we ask them how they create new Pokémon, how Hawaii inspired the all-new Alola region and what players can expect from these brand new games.
Nintendo of Europe: Thank you both for joining us today. There are some Pokémon appearing in Pokémon Sun and Pokémon Moon that are regional variants of Pokémon from past games. How did you go about coming up with the Alolan forms of these familiar Pokémon?
Shigeru Ohmori: As we're commemorating 20 years of Pokémon, we wanted to go and rethink the previous Pokémon from Pokémon Red Version, Pokémon Blue Version and Pokémon Yellow Version: Special Pikachu Edition. We wanted to look at them as real living creatures and think, perhaps if they had been moved over and lived in the Alola region where there’s lots of sunlight, how would they have changed? For example, with Exeggutor, there is a lot of sunlight so its neck gets really long – that kind of thing! We wanted to think about how we could make these Pokémon appropriate to this new location.
NoE: As the series has progressed, the Pokémon themselves have become more animated, lively and expressive. How has this changed with Pokémon Sun and Pokémon Moon?
SO: With Pokémon X and Pokémon Y, it was the first time we used full 3D models for all the Pokémon. This is something we looked into, and we thought about how we could make this even more interesting. One thing that the designers came up with was to focus on the motions of the Pokémon themselves. One example is the first-partner Pokémon Rowlet – it’s an owl-like creature, so obviously you’ve got the head that twists round and round. That type of thing is what we wanted to focus on here.
SO: It depends on the Pokémon. The approach for a Legendary Pokémon, for example, might be completely different to other Pokémon. We also look at the region. We’ve gone for Hawaii this time, so we thought, “What would be a good Pokémon that would appear here?”, or for regional variants of a pre-existing Pokémon, “What would it be like if it lived here?” Obviously, all the people in the design process come up with different ideas. We talk them out, everyone puts their ideas on paper and eventually we settle on the new Pokémon that we’re going to introduce. This combination of ideas is an important role.
NoE: Do you have any favourites from the Pokémon introduced in Pokémon Sun and Pokémon Moon?
Junichi Masuda: My favourite is the Alolan Exeggutor with the really long neck. I think he looks quite cool like that.
OS: I like Rockruff. It’s like a little dog and it looks really cute, like something that people could live with and get on with in everyday life. I think we managed to capture that essence in Rockruff.
NoE: Of course, the Alola region is very obviously inspired by Hawaii. Why did you choose Hawaii as your main source of inspiration for this new region?
SO: When we were coming up with ideas for the titles Pokémon Sun and Pokémon Moon, what we thought of was this idea of life. For example, the sun and the moon, both being important to all life on earth. So we thought, “Where is an area where both of these are visible and have a big influence?” A place that came to mind was Hawaii. It’s obviously an area with lots of sunshine, which everyone likes, but it also has clear nights where you can see the moon in the sky. It’s a really beautiful place! It was interesting to think what Pokémon might live in an area like this. That was an inspirational place for us when we were thinking about the region for these games.