Responding to Enthusiasm
Earlier you mentioned how hard it was to adapt the game for the Wii Remote and Nunchuk. Partway through development, you learned something that must have been a bit unexpected from Nintendo, didn’t you?
After you’d put all that hard work into adapting Monster Hunter Tri for the Wii Remote, were you discouraged?
We even suggested that it would be released at the same time as Monster Hunter Tri. Until that time, that sort of proposal was unheard of.
Yes, I could really tell that. This may sound a little rude, but we were like, “Nintendo is serious about this!”
I could really sense your seriousness. We were acutely aware of how enthusiastically you were making Tri, so we wanted it to go well no matter the cost. If there was a reason it wasn’t going well, we wanted to do whatever we could to help. I thought it would be too bad if there were gamers who couldn’t get into Tri just because they couldn’t get used to the controller. I’m just gonna go ahead and say it (laughs), but we even discussed where the best place for the analogue sticks would be.
Looking back over Nintendo’s history of development for controllers, I don’t think we’ve ever discussed it so deeply with another company.
Someone within Nintendo said, “What? You’re going to ask the development staff of another company?” But since we were going to make a new controller so that people who had played Monster Hunter before could play comfortably, I thought we should at least get the seal of approval from the game developers.
To be honest, when we were first asked that, I thought, “Is it all right for us to decide?” We said what we thought would be a good spot for the analogue sticks, and when it turned out just like that, I was surprised.
While we had been designing the game for the Wii Remote and Nunchuk, we had always been making it for compatibility with the original Classic Controller, too.
When we told you that game operation was somewhat awkward with the Classic Controller the way it was, and you eventually reflected that, we were truly grateful.
No, that kind of dedication really resonated with me. I got a glimpse into a world where simply changing one tiny element has a big impact on how something feels. It was a lot like how, when we make a game, we will slightly alter the placement of a certain element so that the game feels much better to play.
It was incredibly interesting. And when you hear the reaction of people who have actually used the Classic Controller Pro, it’s extremely positive.