Machinarium is het bekroonde indy-avonturenspel van de makers van Samorost en Botanicula.
Een kleine robot, die op de schroothoop achter de stad is gegooid, moet zijn weg terug zien te vinden om het op te nemen tegen de Black Cap Brotherhood, en zo zijn robotvriendinnetje te redden.