De strategische superhit van de Game Boy Advance maakt zijn opwachting op de Nintendo DS! Neem het op tegen de dodelijke troepen van het Black Hole Army in tactische gevechten die nu op beide schermen van je DS kunnen worden vertoond. Bekende Commanding Officers worden vergezeld door nieuwe gezichten - met maar liefst negen nieuwe personages heb je nu meer gevechtsopties dan ooit!
Er zijn twee verschillende speelwijzen: Normal en DS. In Normal Mode wordt het strijdperk weergegeven op het Touch Screen en hou je op het bovenste scherm belangrijke gegevens over je eigen eenheden en die van de vijand in de gaten. De DS Battle geeft je een meer omvattend perspectief waarin de actie op beide schermen tegelijk wordt weergegeven. Zo kun je het overzicht bewaren over twee verschillende gevechten tegelijk, of troepen van het ene scherm naar het andere verplaatsen. Met tanks, gevechtsvliegtuigen en soldaten die rocket launchers bij zich dragen heb je behoorlijk wat vuurkracht tot je beschikking - maar de vijand zit ook niet stil...
De Campaign Mode voor één speler biedt de strategische uitdaging waar fans van Advance Wars om gesmeekt hebben, terwijl de nieuwe Combat Mode intense real-time actie biedt voor ongeduldige spelers. Neem het op tegen je vrienden op tientallen nieuwe plattegronden, plus een stel klassiekers uit eerdere titels. Speel met z'n achten via slechts één Game Card en gebruik de Map Edit Mode om via het Touch Screen je eigen plattegronden te tekenen die je vervolgens naar de DS van je vrienden kunt versturen!