Konno-san and Yabuki-san, how frequently were you communicating? I had the impression that Yabuki-san had an idea of the goal and you confidently worked towards it.
Yes. I basically just left it to Yabuki-san as the director, because we had the same targets in mind. I was always playing the prototype, so we could discuss the details as we went.
There are a number of new elements, so carrying over everything from earlier in the series would have resulted in too much data. For that reason, we left out a few things from the past, but Konno-san would give me advice like “Put this in,” when it came to the jump action5 or the strength of the computer, for example. 5 Jump action: One of the actions that happen during races in the Mario Kart series. Action commands performed during a jump will let the characters dash when they land on the ground again.
You can’t understand some things without playing the game or talk about it if you don’t know the contents, so I must have played thousands of times before completion. As I played, I would eavesdrop on what they said. (laughs)
You usually watch from one step back, but you stayed in contact with it as if you were one of the hands-on developers.
Yes. (Shigeru) Miyamoto-san says that while I may be the producer, I have to keep a close eye on the product just as if I were the director. I didn’t want to simply leave it to others. I wanted to lend concrete support.
Earlier, Yabuki-san said that if you had kept everything from past games, new things wouldn’t fit in, but it’s packed so much that I can’t tell what you left out, and you’ve added quite a lot of new elements. I’m impressed by how much you were able to include in the available time. In addition to all the elements carried over from past games, what did you add that was new this time?
We wanted it to be instantly enjoyable, but deep. As a result, we came up with things like flying, diving underwater, coins and customising your racing machine.
This time in Mario Kart, you can use a glider to fly and you can race underwater. Did that idea come up early on?
Yes, from the start. We were thinking about that before the team even formed. To begin, I remember modifying Mario Kart Wii6, preparing floaty karts, flying karts, and presenting it. 6 Mario Kart Wii: An action-racing game released for the Wii console in April 2008.