Please note: Some in-game terms may differ in the final release.
All videos and screenshots in this interview are taken from the Japanese version of the game. The final version is fully localised in English.
When I look at the three of you, I can’t help but wonder what I’m letting myself in for. I’m a little nervous, I must say. (laughs)
Ah, you’re talking about what happened with WarioWare: Snapped!1, aren’t you? About you-know-what2... (laughs)1. WarioWare: Snapped! was a Nintendo DSiWare title released in Europe in April 2009. It utilised the Nintendo DSi system’s inner camera to play a number of microgames.2. This refers to a microgame in WarioWare: Snapped! in which the player’s face is filmed without them knowing it will be shown at the end. A video of Satoru Iwata playing this microgame was made public on the Nintendo website.
With work on Game & Wario complete, I want to talk to you today about the development process for this project. Can I start by asking each of you to explain what your role in the project was?
My name is Yoshio Sakamoto and I work in Nintendo’s Software Planning and Development department. I have had a lot of involvement in the WarioWare series3 in what you might call a consultant role. On this title, I had the same kind of role, discussing ideas with Abe-san and offering my thoughts and opinions.3. The WarioWare series features a range of fast-paced microgames that require quick-fire reactions. The first title in the series was released for Game Boy Advance in May 2003. So far, there have been eight titles in the series, including Nintendo DSiWare and WiiWare games.
My name is Goro Abe and I also work in the Software Planning and Development Department. My role as the director was to think about and decide on the game’s overall features. I would then ask Mori-san, who is sitting next to me, to work on developing those features, and that’s how development proceeded.
My name is Naoko Mori and I work as a director for INTELLIGENT SYSTEMS4. My main task was to work on developing the ideas Abe-san wanted to see in the game, and to implement them.4. INTELLIGENT SYSTEMS Co., Ltd is a video game developer that has worked on a large number of titles for Nintendo systems, including the Fire Emblem and Paper Mario series. The company originally also made development tools for Nintendo systems.
Now, this is going back quite some time, but could you tell me about the nature of the task facing you when you originally took on this project, Abe-san?
Well, at first, the idea was to make a game that would come pre-installed on the Wii U console. I became involved in the project when it was already underway, and I began by asking myself what kind of games the Wii U GamePad might make possible.
So you started off by coming up with ideas alone, then INTELLIGENT SYSTEMS got involved, and you worked together to develop the game.
That’s right. When I had an idea of the overall direction for the project, I knew that I needed to try these ideas out to see whether or not they would be fun, so I asked INTELLIGENT SYSTEMS to work on realising the ideas I’d had.
It was in January two years ago. The features that Wii U would have were explained to me, and things started from there.