De klassieke multiplayer-roguelike Risk of Rain keert terug met een extra dimensie en nog uitdagendere actie. Dankzij de willekeurig gegenereerde levels, vijanden, eindbazen en voorwerpen is geen enkele run hetzelfde. Speel in je eentje of werk samen met tot wel vier vrienden om alle gevaren te trotseren. Baan je een weg door hordes monsters, verzamel de mooiste spullen en ga op zoek naar een manier om de planeet te ontvluchten.
In elke run leer je de patronen van je vijanden steeds beter kennen. Met de juiste vaardigheden is geen uitdaging te hoog gegrepen.
Een uniek systeem zorgt ervoor dat zowel jij als je vijanden gedurende een run steeds sterker worden; wat ooit een pittige eindbaas was, zal langzaam maar zeker een doorsnee vijand worden.
Legio personages, voorwerpen, vijanden en eindbazen keren terug in Risk of Rain 2 en bovendien doen vele nieuwe helden hun intrede. Gloednieuwe survivors zoals de Artificer en MUL-T maken hun debuut en welbekende survivors zoals de Engineer, Huntress en de Commando verschijnen wederom ten tonele. Met meer dan 75 soorten voorwerpen tot je beschikking zul je je strategie continu proberen bij te slijpen om zo ver mogelijk te komen.