Maak kennis met de nieuwe generatie verkenners die zich op de maan bevinden, op zoek naar schatten en vermiste familie. Spelunky 2 bouwt voort op de unieke, gerandomiseerde uitdagingen die het origineel tot een klassieker hebben gemaakt en biedt een enorm avontuur ontworpen om spelers jong en oud tevreden te stellen. Verken de game alleen, speel lokaal met maximaal vier spelers of ga, voor het eerst, met vrienden online om samen de mysteries te ontrafelen (of vecht het uit in de competitieve Arena-spelstanden).
De wereld van Spelunky 2 is nog voller dan die van de oorspronkelijke game en bevat meer gebieden, personages, vallen en voorwerpen. De wereld is ook op andere manieren uitgebreid, met vertakkende paden en meerlaagse levels die een derde dimensie toevoegen aan de klassieke 2D-platformgameplay.