Leef het leven van een monster, vanaf je geboorte in de slijmvaten tot aan je oude dag en daarna. Neem beslissingen die de wereld van de monsters én van de mensen beïnvloeden in dit sprookjesavontuur.
Je woont in het dorp Omen en je favoriete snack zijn de vingers van kleine kinderen. Als monster duik je op de meest interessante plekken op. Wat doe je bijvoorbeeld als drie boze beren een kind ontdekken in hun hutje? Of als je een wolf ziet die een vrouw met een rode mantel achternazit?
Je keuzes als monster zijn eenvoudig. Jaag je op die arme muisjes (+1 woestheid) of bescherm je ze tegen de honden (+1 vriendelijkheid)? Vertel je de waarheid over die paddenstoel die je vrienden hebben gegeten (+1 eerlijkheid) of doe je alsof jij het was (+1 dapperheid)? De keuzes die je in je jeugd maakt, bepalen je persoonlijkheid.
Maar alle jonge wezens worden volwassen. Monsters en mensen liggen al eeuwen met elkaar overhoop en de mensendorpen liggen aan de andere kant van het betoverde bos. Als de mensenkinderen verdwalen in het donkere en dichte kreupelhout, maak je ze dan voor de lol bang (+1 woestheid)? Help je ze terug te keren naar de menselijke beschaving om te bewijzen dat niet alle monsters eng en gevaarlijk zijn (+1 vriendelijkheid)? Of mest je ze vet voor menselijke ganzenlever (een delicatesse onder monsters!)? Terwijl jij je keuzes maakt, nemen de spanningen tussen de monsters en de mensheid toe.