De hoofdpersonen zijn dit keer drie "honden".
"METAL DOGS" is een uniek actiespel waarin schattige honden in krappe ruimtes rondrennen en robuuste wapens op hun rug schieten.
Als het eerste spin-offwerk van de tank-, honden- en menselijke RPG "METAL MAX" -serie ter ere van het 30-jarig jubileum, worden de bekende Shiba Inu "Pochi" die mensen helpt in de gebruikelijke serie en de vechthonden geselecteerd als de hoofdpersonages. ! Een informeel schietactiespel waar zelfs niet-fans van kunnen genieten! !
Het podium is "Aokigahara Heaven Hill", een voormalige menselijke basis aan de voet van de berg Fuji.
Het avontuur van de honden begint in dit land dat door de invasie van monsters in puin is veranderd en op de rand van vernietiging staat.
Erf de traditie van de "Cannon", "Machine Gun" en "S-E (Special Equipment)" series, gebruik een breed scala aan 3 soorten wapens en stoot monsters af!