Elke keer dat je aan de jongen denkt of hoort dat je beschuldigd wordt van moord, raak je in een trance, gevoed door angst. Deze momenten van waanzin tonen bloed, afkeer van God en soms zelfs de stem van de duivel zelf die je probeert te overtuigen van dingen die wel of niet waar kunnen zijn...
Gray Dawn speelt zich af rond het jaar 1920, in een afgelegen dorp in Engeland. Gedurende het spel word je vaak getransporteerd naar de prachtige wereld van Roemenië, die is geïnspireerd op het mysticisme van Oost-Europa.