op zijn zoektocht naar zijn moeder.
Als zesjarige moet "El Hijo" altijd langs de gevaren van zijn wereld sluipen. Naarmate hij zijn uitdagingen overwint, krijgt hij zelfvertrouwen en sluwheid en daarmee meer plannen om langs zijn vijanden te komen. Zijn epische reis leidt hem door een afgelegen klooster, een woest en meedogenloos stuk woestijn en een grensstad vol met misdaad en schurkerij.
"El Hijo - A Wild West Tale" is een geweldloos stealth-spel waarin je vertrouwt op de ondeugende, speelsheid van een jong kind. Schaduwspel vormt de kern van het spel en "El Hijo" zal zich vaak moeten verbergen. Zonder onnodig nieuwe mechanica toe te voegen, wordt de gameplay op natuurlijke wijze uitgebreid, omdat variaties op bestaande mechanica geleidelijk worden geïntroduceerd en vervolgens gecombineerd om de uitdaging te vergroten. Deze wendingen op bekende mechanica zijn vaak een product van de gevarieerde, steeds gevaarlijker wordende omgevingen die "El Hijo" moet doorkruisen om zijn uiteindelijke doel te bereiken.