De gebeurtenissen die plaatshadden in Mega Man Zero zijn een jaar oud. De held van toen wordt er door de nieuwe bevelhebber van Neo Arcadia ingeluisd. Hij bevindt zich wederom tussen de Reploids en de mensheid.
Knal je een weg door verschillende levels bomvol intense klim- en klauteractie. Gebruik de nieuwe Chain Rod om je aan randen vast te klampen, voorwerpen op te pikken, en vijanden aan te vallen. Verder zijn er Forms die Zero tegen een prijs sterker maken, en EX Skills die gevorderde spelers belonen met wapens van verslagen eindbazen.