Hartelijk dank dat je vandaag de tijd hebt genomen om hier te zijn.
Volgens mij zien veel mensen jou als iemand die op flinke afstand van Nintendo staat.
Volgens mij was dat op een bepaald moment in het verleden ook het geval. Maar ik beschouw je zeker niet als iemand op afstand van Nintendo. Je deed ook al mee aan de Nintendo DS-conferentie1, volgens mij die waarin je ASH2 onthulde. 1Het evenement waar naar wordt verwezen was de Nintendo DS herfstconferentie van 5 oktober 2005. 2ASH: Archaic Sealed Heat was een RPG voor de Nintendo DS die in Japan in oktober 2007 werd uitgebracht. Hironobu Sakaguchi was de uitvoerend producer van dat project.
Nu kregen we de kans om nogmaals samen te werken aan The Last Story. Kun je vertellen hoe dit project tot stand is gekomen?
Ik verliet Square3 in 2003. Na een korte vakantie begon ik weer met werken en raakte ik bij de ontwikkeling van verschillende titels betrokken. Toen ik op het punt stond dat werk af te ronden, kwam er een moment waarop ik veel nadacht over... Hoe moet ik het zeggen? Ik had het gevoel dat ik misschien een beetje het contact met de tijdsgeest was verloren. 3Hironobu Sakaguchi werkte aan de Final Fantasy-serie (van FF I tot FF X-2) bij Square, tegenwoordig Square Enix.
Als ik in het openbaar spreek probeer ik het woord ‘zenuwachtig’ meestal te ontwijken, maar omdat we beide spellen maken, hoeven we daar niet moeilijk over te doen. Als je iets nieuws maakt, en probeert de manier waarop dingen worden gedaan te veranderen, zorgt dat altijd voor ongerustheid.
Nou, je zult begrijpen dat het loslaten van de formule die ik tot dat punt gebruikte om spellen te maken, me zenuwachtig maakte. Bij deze titel, had ik als maker van het spel sterk het gevoel dat ik mij kwetsbaar opstelde. Ik maakte me zorgen over hoe de consumenten op mijn ideeën zouden reageren. Tegelijkertijd waren er bepaalde unieke dingen die ik wilde doen en uitdrukken. Uiteindelijk denk ik dat mijn benadering goed heeft uitgepakt. Toch, deze kans om zoiets groots voor zoveel mensen te maken, betekende dat het essentieel was dat al deze mensen zouden begrijpen wat ik probeerde te bereiken. Tegelijkertijd wilde ik de emoties van die mensen bespelen, en ze een goed gevoel over het spel geven. Dit alles betekende dat ik mijzelf moest blootgeven en diep in het project moest duiken.