Ik ga met dit gesprek iets verder terug in de tijd, en wil nog wat vragen over het ontwerp. Miyatake, toen je het werkmodel voor het eerst zag, wat dacht je toen over het ontwerp?
De lcd is groter op de Nintendo 3DS XL, maar als je naar het complete formaat kijkt, dan is de dikte niet eens zoveel veranderd.
Volgens de website is hij 22 millimeter dik, maar dat is inclusief de voetjes. Zonder dat is het dunste deel 21,3 millimeter dik –slechts 0,1 millimeter meer dan de Nintendo 3DS.
Hij is groter, maar ongeveer even dik – hij lijkt compacter als je hem in het echt ziet.
Als je kijkt naar de afmetingen, dan komt hij in de buurt van de Nintendo DSi XL, maar als je ze naast elkaar legt, lijkt hij behoorlijk klein. En de hoeken zijn afgerond, waardoor hij goed in de hand ligt en je hem makkelijk mee kunt nemen.
We ontwierpen hem volgens het concept, ‘een zachtere Nintendo 3DS met een groter scherm’. Dat was alleen mogelijk omdat de hardware groter is. Omdat de batterij zich dit keer in het midden van het apparaat bevindt, konden we het oppervlak aan de buitenkant ronder maken dan ooit tevoren. En met de batterij in het midden, is het gewicht goed in balans.
We hadden pasgeleden (28 juni 2012) een voorvertoning tijdens de aandeelhoudersvergadering. Toen de aandeelhouders de Nintendo 3DS XL probeerden, waren ze vol lof en zeiden, ‘Hij is makkelijker mee te nemen en de balans is beter dan ik had gedacht.’
Dat klopt. Om ervoor te zorgen dat mensen hem achteloos bij zich dragen, zoals ze dat doen met de Nintendo 3DS, dachten we vooral aan een neutraal ontwerp. Een ontwerp zonder veel verschil tussen de boven- en onderkant. We probeerden tal van variaties door de kleur en het patroon op de buitenzijde te veranderen. Een belangrijk punt voor het ontwerp, bij het maken van die variaties, was de manier van decoratie. We keken naar verschillende methoden en technologieën, en gebaseerd op de kosten en verkoopbaarheid, kozen we voor IMD.
Het is een manier om een afgietsel te maken, met gebruik van folie. Je neemt een met kleur bedrukt folie, plaatst dat in de metalen gietvorm3 en voegt daar de hars aan toe. 3 Metalen gietvorm: een container met de gespiegelde vorm van het voorwerp dat je wilt maken. Gietvormen zijn vaak gemaakt van metaal. Tijdens de massaproductie worden plastic en andere materialen in de vormen gegoten.
Als ik het me goed herinner, gebruikte je IML voor de Nintendo 3DS. Wat is het verschil tussen IML en IMD?