Huh? Ben ik vandaag de enige die wordt geïnterviewd?
Waar is de producer, Mr. Aonuma?1 Trouwens, er heeft behalve Mr. Aonuma nog een producer aan Link’s Crossbow Training gewerkt. 1 Eiji Aonuma was betrokken bij de ontwikkeling van The Legend of Zelda: Ocarina of Time, en de volgende delen in de Zelda-serie. Hij is verbonden aan de divisie voor analyse en ontwikkeling van entertainment bij Nintendo Co., Ltd.
Voor dit spel was het alweer een tijd geleden dat Mr. Tezuka iets te maken had met Zelda, en daarom dacht ik dat het goed zou zijn als hij hier ook bij aanwezig was, want misschien kan ik niet al je vragen beantwoorden. (Lacht.)
(Lacht.) Op dit moment hoef ik nog niet zoveel over de details van het spel te horen. In plaats daarvan wil ik je vragen wat je voor ogen had toen je Link’s Crossbow Training maakte.
Aha. Tja, waar moet ik beginnen? Ik ben altijd een liefhebber geweest van ‘first person shooting’3-spellen (FPS-spellen), 3D-spellen waarin je vrij kunt rondlopen en dingen vanuit je eigen perspectief kunt bekijken. 3 ‘First person shooting’ beschrijft het soort spellen waarin je je omgeving vanuit je eigen gezichtspunt bekijkt.
Ik denk dat het comfortabeler is, natuurlijker. We zijn wezens die ons door onze gewoontes laten leiden. We kijken niet naar onze voeten als we rondlopen, en we proberen altijd wanhopig de omgeving in ons op te nemen terwijl we onze levens leiden. Dus ook in dit soort spellen wil ik dat mensen helemaal op kunnen gaan in de 3D-geografie, zodat het voelt alsof ze werkelijk daar zijn. Ik denk dat het een volkomen natuurlijk iets is, dat je om je heen kunt kijken terwijl je loopt. Toen we aan de ontwikkeling van Legend of Zelda: Ocarina of Time4 begonnen, heb ik daarom een eerstepersoons-perspectief voorgesteld. 4 The Legend of Zelda: Ocarina of Time is onderdeel van de Legend of Zelda-series. Het was de eerste 3D-Zelda voor de Nintendo 64, en werd uitgebracht in december 1998.
Ik had wel verwacht dat dat je zou verbazen! (Lacht.) Ik dacht dat een FPS-systeem het meest geschikt was om spelers de uitgestrekte vlaktes van Hyrule te laten ervaren. Door het ontbreken van het bestuurde personage in beeld, konden we ook meer tijd en computervermogen gebruiken voor het creëren van vijanden en omgevingen.
In de tijd van de Nintendo 64 moest je rekening houden met de beperkingen van de hardware, toch?
Nou, aanvankelijk was ik van plan was om een spel met een eerstepersoons-perspectief te maken, maar toen werd het idee om een jonge Link in het spel te hebben geboren, en daarom werd het noodzakelijk dat de held in beeld te zien was.
Dat begrijp ik. Want als de held niet zichtbaar in beeld is, dan is het heel moeilijk om het verschil tussen de volwassen Link en de jonge Link te zien.
Terwijl mensen als jij, Mr. Miyamoto, FPS-spellen erg kunnen waarderen, zijn er aan de andere kant mensen die vinden dat FPS-spellen te moeilijk zijn. Volgens mij delen veel Japanse mensen die mening; hoe komt dat, denk je?
Het is niet mij idee, maar sommige mensen beweren dat Japanse en Westerse spelers verschillen in hun verwerking van 3D-spellen. Het idee is dat mensen uit een jagerstraditie een beter ruimtelijk inzicht hebben, ten opzichte van mensen uit een landbouwtraditie.