Ik kwam in 1986 bij Nintendo.
(Kijkt naar alle uitgestalde Super Mario-spellen.) Prachtig... Vandaag heb ik een aantal ontwikkelaars bijeengeroepen die betrokken zijn geweest bij de Super Mario-serie. Geen van jullie werkte 25 jaar geleden bij Nintendo, toen Super Mario voor het eerst werd uitgebracht. Ik wil jullie vragen wat jullie betrokkenheid bij de Super Mario-serie is geweest, sinds jullie bij het bedrijf zijn gekomen. Eerst wil ik jullie vragen aan welke titels in de Super Mario-serie jullie hebben meegewerkt. Laten we met jou beginnen, Eguchi-san.
Het jaar na de lancering van Super Mario.1 1Super Mario Bros. is een actiespel dat in september 1985 in Japan werd uitgebracht voor het Family Computer-systeem (Famicom, of in Europa: NES).
Ja. Het jaar nadat Super Mario uitkwam, kwam ik bij het bedrijf. En eerst deed ik wat ander werk. Het eerste Mario-spel dat ik later hielp ontwikkelen, was Super Mario Bros. 3.2 2Super Mario Bros. 3 is een actiespel dat in oktober 1988 in Japan werd uitgebracht voor het Famicom-systeem.
Ik hielp de levels te tekenen. Daarna deed ik nog wat ander werk, maar vervolgens keerde ik weer terug bij het Mario-team, als levelregisseur van Super Mario World3 voor de Super NES, en concentreerde ik me op het maken van de levels. Toen ging ik weer ander werk doen, dus ik ben niet meer betrokken bij de Mario-serie. Maar wel bij een spel dat daarmee te maken heeft: ik hielp de levels van Yoshi’s Story 4 te maken. 3Super Mario World is een actiespel dat tegelijkertijd met het Super Famicom-systeem (in Europa: SuperNES) in november 1990 in Japan werd uitgebracht. Het is het vierde deel in de serie. 4Yoshi’s Story is een actiespel dat in december 1997 in Japan verscheen voor het Nintendo 64-systeem.
En daarna werkte je mee aan de ontwikkeling van Animal Crossing 5 en Wii Sports 6, nietwaar? 5Het eerste deel van Animal Crossing was een simulatiespel dat in april 2001 in Japan werd uitgebracht voor het Nintendo 64-systeem. Later verschenen er twee delen voor de Nintendo GameCube, één voor de Nintendo DS en nog eentje voor het Wii-systeem, waarmee het totale aantal delen in de serie in Japan op dit moment op vijf staat. 6Wii Sports is een sportspel dat tegelijkertijd met het Wii-systeem in december 2006 in Japan werd uitgebracht (in Europa werd het spel gebundeld met het systeem). Het omvat de spellen tennis, honkbal, bowlen, golf en boxen.
Ja. Nadat ik bij het bedrijf was gekomen, was Yume Kojo: Doki Doki Panic7 het eerste uitgebreide, Mario-gerelateerde werk waar ik de leiding over had. 7Yume Kojo: Doki Doki Panic is een actiespel dat in juli 1987 door Fuji Television in Japan werd uitgebracht voor het Famicom Disk System.
Precies. Daarna werkte ik samen met Eguchi-san aan Super Mario 3, en toen we overgingen naar de nieuwe hardware, de Super Famicom, werkte ik mee aan de ontwikkeling van Super Mario World.
Eerst werkte ik aan de levelkeuzekaart van Super Mario Bros. 3, en ik deed zo ongeveer hetzelfde met Super Mario World. Ook tekende ik levels, samen met Eguchi-san. We legden een vel overtrekpapier over een vel tekenpapier, en zo waren we elke dag nauwgezet levels aan het tekenen.
Ja. Het duurde een hele dag. Dan gaven we ’s morgens een levelontwerp aan een programmeur en dan was er die avond een werkende versie gereed. Maar als we het vervolgens uitprobeerden, was er altijd iets mis, zoals Goomba’s die door de grond zakten (lacht)!