Zelfs als je in je leven nog nooit één muzieknoot gespeeld hebt, kan Wii Music je helpen om de muzikant in je naar boven te halen. Jij en maximaal drie vrienden kunnen samen het podium beklimmen en de schijnwerpers delen terwijl jullie je eigen, prachtige muziek ten gehore brengen.
In Wii Music kun je meer dan 60 instrumenten bespelen, allemaal met de Wii-afstandsbediening en Nunchuk. Wat voor instrument je ook kiest - van doedelzak tot banjo, een drumstel tot dubbele basgitaar - je hoeft alleen maar bewegingen te maken met de Wii-afstandsbediening en Nunchuk om te spelen. Als je gitaar speelt, hoef je alleen maar te doen alsof je gitaar speelt: beweeg sneller om harder te spelen en druk op de knoppen om je speelstijl aan te passen. Met de fluit hou je de Wii-afstandsbediening vast zoals je dit instrument in het echt ook vast zou houden en druk je op de 1- en 2-knop terwijl je de Controller op en neer beweegt om het geluid te veranderen.
Er zijn verschillende manieren om muziek te maken in Wii Music. Je kiest je instrument en speelt mee met meer dan 50 muziekstukken, van klassieke thema's tot enorme pophits, of je gaat lekker met je vrienden zitten jammen. In de Jam-spelstand kun je kiezen of je wilt improviseren in de repetitieruimten en greep op het door jou gekozen instrument krijgen voordat je het podium opgaat. Met Quick Jam krijg je een willekeurig instrument in je handen en wordt er een muziekstuk voor je gekozen, terwijl je met Custom Jam alles kunt aanpassen: het te spelen nummer, het instrument en hoeveel bandleden er meespelen.
Om je te helpen de juiste toon te raken met de instrumenten van Wii Music, biedt het spel een reeks muzieklessen waarin je kunt leren improviseren in 11 verschillende muziekgenres als jazz en reggae. Spelonderdelen als Pitch Perfect leren je op een leuke manier meer over de basis van muziektheorie. Daar komt nog eens bij dat je met de Wii-afstandsbediening een heel orkest kunt dirigeren of los kunt gaan op een virtueel drumstel. Bij dat laatste wordt gebruik gemaakt van het Wii Balance Board. Wii Music zorgt dat er voor ieders muzieksmaak wel iets bij zit!
Met Wii Music kun je je eigen muziektonen ten gehore brengen aan publiek over de hele wereld. Je uitvoeringen worden opgenomen terwijl je speelt en je kunt deze concertvideo's naar andere Wii-eigenaren sturen met WiiConnect24. Sommige groepen brengen echter liever wat meer tijd door in de studio. Met Wii Music kunnen jij en je vrienden verschillende arrangementen van bestaande nummers maken. Je kunt een nieuw instrument oppikken en een muziekstuk op een nieuwe manier uitvoeren en de uitvoering in je concertvideo bewerken. Je vrienden kunnen hetzelfde doen en hun composities aan jouw concert toevoegen, waardoor Wii Music in groepsverband nog leuker wordt!
Ga met vrienden en familie onder de schijnwerpers staan en laat je creativiteit de vrije loop in Wii Music!