Voor de eerste Mario Party op de Wii rollen maximaal vier spelers een virtuele dobbelsteen en verplaatsen ze zich over de speelborden (die variëren van een spookhuis tot een voortrazende trein en een schateiland), waarna ze het tegen elkaar opnemen in maffe minigames die volledig gebruik maken van de Wii-afstandsbediening, zoals koordansen, hinkelen, snowboarden, roeien, lassowerpen en zelfs het decoreren van cake.
Naast de knettergekke variant voor meerdere spelers, heeft Mario Party 8 ook een speciale stand voor één speler, een stand waarin je alleen de minigames speelt, een bazaar waarin je nieuwe minigames en allerlei extra's kunt vrijspelen en een stand die specifiek ontworpen is om met je Mii-personages te spelen!