Dead Space Extraction
Mensen zeggen wel eens dat in de ruimte niemand je kan horen schreeuwen. Maar dan hebben ze Dead Space Extraction nog niet gespeeld. Dit eerstepersoons-actiespel is zo gruwelijk intens dat je kreten ongetwijfeld door de ruimte zullen galmen.
Dead Space Extraction is speciaal ontwikkeld voor de Wii, en stuurt je naar de gevaarlijkste uithoeken van het heelal om je een helse nachtmerrie te laten beleven. Jij werkt als mijnkolonist op Aegis VII, waar een dodelijke infectie uitbreekt die iedereen op de planeet dreigt uit te roeien, inclusief de bemanning van je schip.
Haal rustig adem zolang je nog kan, en bereid je voor op het begin van het einde in Dead Space Extraction, exclusief voor de Wii.
Het spelen van Dead Space Extraction voor Wii is een angstaanjagende ervaring. Terwijl je door de slecht verlichte gangen sluipt, bekruipt je al snel een noodlottig gevoel. En met goede reden. Er beweegt iets in de schaduwen – iets onmenselijks dat op je af komt met als enige doel de duisternis permanent te maken.
Steve Papoutis, uitvoerend producent van het spel, vertelde tijdens een sessie op de E3 van 2009, dat als je mensen angst aan wilt jagen, je meer nodig hebt dan een herhaling van de bekende trucjes. Een van gruwelijke Necromorphs in het spel kan vanuit zijn schuilplaats op je afspringen. Het kan ook dat hij zich schuilhoudt in een duistere hoek, waarbij je alleen aan het fluisterende geluid kunt afleiden dat je op je hoede moet zijn – iets wat minder oplettende spelers kunnen missen. Het zijn dit soort variaties die een realistisch paniekgevoel kunnen oproepen tijdens je zoektocht naar een vluchtroute. Het gevoel dat je aan de omgeving bent overgeleverd.
Op een bepaald moment probeer je een lift te repareren, terwijl twee Necromorphs zich door de halfopen deuren proberen te wringen. Als je dit met twee spelers speelt, moet één tot de tanden toe bewapende kolonist de wezens uit alle macht onder vuur nemen, terwijl de andere speler met een soldeerbout probeert de printplaat te solderen en de lift weer aan de praat te krijgen. Het solderen doe je door de Wii-afstandsbediening op het scherm te richten, en een lijn tussen twee punten te trekken, waarna je met de andere speler van rol wisselt. Terwijl om je heen een audiovisuele slachtpartij plaatsvindt, moet je de reparatie met vaste hand proberen uit te voeren – een zenuwslopende ervaring. En zelfs als je kalm weet te blijven, zorgt de frustratie van de andere speler voor een multiplayer-ervaring die verder gaat dan het traditionele vinden van munitie voordat je medespeler dat doet.
De bewegingsgevoelige besturing zorgt ervoor dat spelers volledig opgaan in het spel. Door de Wii-afstandsbediening 90 graden zijwaarts te kantelen, wissel je tussen de vuurstanden van je wapen. Zo leer je al snel hoe je je tegenstanders op verschillende manieren kunt aanvallen, en in stijl kunt verslaan. Als je de Wii-afstandsbediening en Nunchuk snel heen en weer beweegt, kun je vijanden die iets te dichtbij zijn gekomen en je hebben vastgepakt van je afschudden. Door alleen de Wii-afstandsbediening te bewegen, wordt de zwakke verlichting van je ruimtepak geactiveerd – vaak je enige mogelijkheid om de duisternis te verlichten.
Het verlichten van de omgeving in Dead Space Extraction is niet altijd een even prettige ervaring. De kans dat je de kruipende lichaamsdelen van een bloeddorstige Necromorph ontdekt is levensgroot aanwezig.