Ary and the Secret of Seasons is een bekroond avontuur waarin je een jong meisje genaamd Aryelle, of Ary, volgt die door de enorme wereld van Valdi reist. Door de Winterwachter te worden, krijgt Ary de mogelijkheid om de seizoenen om haar heen te manipuleren. Ary leert de seizoenen te beheersen en te gebruiken om vijanden te verslaan, obstakels te overwinnen en complexe puzzels op te lossen op haar avontuur door Valdi.
Heel lang geleden werd de wereld van Valdi bedreigd door een kwaadaardige magiër. Na een grote strijd werd hij verslagen door de Legendarische Krijger en opgesloten in De Kluis, die hem voor alle eeuwigheid gevangen moest gehouden. Om de gevangenschap van de magiër te garanderen, hebben vier grote wijzen gezworen De Kluis te bewaken en te beschermen. Zij vormden de oorspronkelijke Wachters van de Seizoenen, een geheimzinnige organisatie die nu doordrenkt is van geschiedenis en legendes.
Nadat een mysterieuze kracht de seizoenen van Valdi in de war schopt, besluit Ary de Wachters van de Seizoenen te helpen en gaat hij op zoek naar de oorzaak van de chaos. Met behulp van haar verstand en moed zal Ary monsterlijke vijanden, geheime complotten en benauwde tradities moeten overwinnen om Valdi te redden en de wereld weer in balans te brengen.