Verhaal
Ons verhaal begint met twee hoofdpersonen: Gustave, troonopvolger in een gerespecteerde koninklijke lijn, en Wil, een jongeman die de kost verdient door opgravingen uit te voeren.
Hoewel ze in hetzelfde tijdperk zijn geboren, zijn hun omstandigheden zo verschillend als maar kan. Terwijl Gustave te maken heeft met conflicten tussen landen, wordt Wil geconfronteerd met een wereldbedreigende ramp die op de loer ligt. Hun verhalen komen geleidelijk samen om één geschiedenis te vormen.
Het History Choice-systeem van de game geeft spelers de vrijheid om te kiezen welke gebeurtenissen ze willen spelen, waarbij ze in de schoenen stappen van verschillende personages en de geschiedenis van de wereld in fragmenten ervaren.
Naast de Glimmer- en Combo-mechanieken waar de SaGa-serie om bekendstaat, heeft dit deel ook één-tegen-één-duels.
Voor deze remaster zijn de impressionistische aquarelbeelden van de game bijgewerkt naar een hogere resolutie, waardoor ze warmer en verfijnder overkomen.
Dankzij een volledig opnieuw ontworpen gebruikersinterface en een aantal nieuwe functies, is de gameplay soepeler dan ooit.
Er zijn gebeurtenissen toegevoegd die betrekking hebben op verhalen die nog niet eerder in het origineel zijn verteld, evenals een aantal personages die nu speelbaar zijn tijdens gevechten.
Door middel van deze toevoegingen kunnen spelers de wereld van Sandail ervaren als nooit tevoren.
Met de nieuwe functie 'Parameter Inheritance' kan het ene personage de eigenschappen van een ander erven, zodat je ze nog verder kunt aanpassen.
Er zijn een aantal krachtige, versterkte eindbazen toegevoegd voor spelers die op zoek zijn naar een grotere uitdaging.