Drie speelbare personages
Metaloid: Origin is een snelle, tweedimensionale ren- en schietgame. Kruip in de huid van een van de drie Androïdekrijgers, die bekend staan als 'Predator', en baan je een weg door negen verschillende levels om hun planeet te redden van het robotleger van Lucian Corp. Dit bedrijf heeft de planeet overgenomen en probeert de planetaire hulpbronnen te exploiteren om hun galactische oorlogsinspanningen te financieren.
Kies en speel als een van de drie personages, die elk beschikken over verschillende vaardigheden en wapens! Speel als Erika en bezaai het scherm met een spervuur aan kogels, reduceer gigantische vijanden in een oogwenk tot as als Zeta of vlieg als Neva met een jetpack door het level, om vuur uit de hemel te laten neerdalen.
Van een watervalgrot en scooterinterceptie in de woestijn, tot rijden in een kar door een vulkaanmijn en vechten tegen een gigantische robot in de sneeuw.
Verzamel Soulrium edelstenen in levels en door vijanden te verslaan, en gebruik ze vervolgens om andere wapens te kopen en nieuwe krachten vrij te spelen. Dit kan op elk moment in het spel, door simpelweg het pauzemenu te openen. Voor het vrijspelen van sommige upgrades heb je echter meer nodig dan Soulrium.
In Metaloid: Origin kun je kiezen uit twee moeilijkheidsniveaus. Bepaalde onderdelen of vijanden zullen anders functioneren, afhankelijk van de instelling die je hebt gekozen. Als je voor de moeilijke stand kiest, zullen vijanden sneller bewegen, meer schade aanrichten of zelfs gebruikmaken van een nieuw aanvalstype.