Archeoloog en puzzelkraker Professor Layton is terug met een gloednieuw avontuur dat dieper dan ooit in het verleden van de professor graaft: Professor Layton en het Masker der Wonderen. Deze nieuwe titel in de populaire serie puzzelavonturen is exclusief voor Nintendo 3DS en Nintendo 3DS XL.
Naast 150 verse breinbrekers en een nieuwe serie minigames in de professors koffer, biedt Professor Layton en het Masker der Wonderen toegang tot 365 extra dagelijkse puzzels die worden verdeeld via het Nintendo Network. Dat is dus elke dag een nieuwe puzzel, tot een jaar na de lancering van het spel.
De handgetekende stijl die bekend is van eerdere spellen in de serie krijgt in Professor Layton en het Masker der Wonderen nieuwe diepgang door 3D-personages en –animaties. Het spel bevat ook een heel nieuwe spelstand waarin de jonge Professor Layton oude ruïnes verkent. Hierin moet de speler hem voorbij hindernissen en mummievijanden loodsen om de uitgangen van de mysterieuze kamers te bereiken.