In dit vervolg op de NES-klassieker Ninja Gaiden speel je opnieuw de rol van Ryu Hayabusa en ga je op een missie om een levensgevaarlijke nieuwe vijand Ashtar een halt toe te roepen en de Sword of Chaos te vernietigen.
Gebruik snelheid, behendigheid en Ninjutsu-vechttechnieken om vijanden te bestrijden, eindbazen uit te schakelen en levels te voltooien. Verbeter Ryu’s vaardigheden en vul zijn kracht aan met behulp van de voorwerpen die hij op zijn pad tegenkomt. Ryu kan nu ook schaduwklonen van zichzelf maken die hem op de voet volgen en zijn bewegingen nabootsen.