Ask the Developer Vol. 18, Mario Kart World – Chapter 4
We talked earlier about approachability. The Mario Kart series has also been enjoyed by those who are less familiar with video games. Is there anything you've paid attention to in terms of making this game approachable?
But since players are driving around a vast world, we needed a style of signpost that suited the game. Sometimes we needed to clearly indicate the route, for example, "This is a crossroad, but in this race, you turn right", to ensure players wouldn't get lost. In such cases, we made efforts to vary up the terrain, such as by placing what we call "banked parts" to guide players so they intuitively understand which way to go.
Players will be racing each other at high speed, so we don't want to add in the distraction of, "Which way am I supposed to go now?". It's something that's been fundamental to the Mario Kart series to date.
I've been working on the Mario Kart franchise for a long time, so I think I've got a good sense for how advanced players think. But newcomers to the series or those less familiar with video games might get stuck in places that we as developers didn't expect. So, when designing gameplay in any game, not just this game, it's important to have less experienced players test it out. Some members of our development team aren't that good at Mario Kart, so we've marked them out as our "favourites". (Laughs) We handed the game to a developer with just the right degree of unfamiliarity and said, "Off you go!". We had them play next to us, and we were like, "Oh, so you don't get that. Interesting!". (Laughs)
It's true, Sato-san is one of my "favourites". (Laughs) In particular, we felt we needed to see people like him play the P Switch Missions (10) that come up in this game's Free Roam mode. Unlike traditional courses, where we've accumulated a lot of know-how, the P Switch Missions were our first attempt in this game at something like this, so we particularly valued the feedback we got from those who played them. We got people who aren't good at Mario Kart to actually play it, and we were like, "Yep, we thought that part might be challenging!". (Laughs) By repeating this process, we made improvements so that even those less familiar with games can enjoy this title.
(10) A challenge that begins when you drive over one of the P Switches scattered around the world in Free Roam mode. There are various missions, such as driving through a row of gates within the time limit and collecting coins.
P Switch Missions involve going to places you normally wouldn't, or repeating actions you wouldn't often perform. But when you go back to racing after completing a mission in Free Roam, you'll realise, "Hey, I know another route here!" and feel like you've improved a bit.
In Mario Kart, we think it's best for players to discover different ways to play as they drive around, so one of our goals was for players to naturally pick up skills as they play through the missions.
Our commitment to approachability extends beyond the gameplay itself. The Mario Kart series often brings people together during the holiday season who wouldn't usually play games. So, we've designed the menu screen so that you can select the number of players and get started right away. The world's much bigger in this game and there are loads more things you can do, but we didn't want it to become so complicated that it takes ages just to start a game.
The Smart Steering assist feature from Mario Kart 8 Deluxe has also been improved. When it's activated, you won't fall off the course or get lost, so even small children or those less familiar with video games can make it to the finish line.