Metroid Dread Report Vol. 11: Power through with these pointers for exploration and combat
Welcome to this special edition of the Metroid Dread Report! Now that Metroid Dread has been available for Nintendo Switch for some time, have you enjoyed exploring the mysterious planet ZDR? In this report, we’d like to spotlight a few field-tested hints and strategies that might help when things are looking challenging.
Please note that some of these hints may be considered spoilers! If you’d prefer to avoid such things, we suggest you only check out the portions labelled 'Transmission from the dev team' for some spoiler-free insights.
In the Mission Log, you can check out entries of recent accomplishments, such as which abilities you’ve recently obtained or which bosses you’ve defeated. You can also re-read messages from Adam and the in-game text tutorials that occasionally appear. Many times, a new ability or a recent message from Adam can be a big hint as to where you need to head next. You might find it worth checking your Mission Log whenever you find yourself stumped.
The hidden breakable blocks you’ll encounter on the main story path always have some kind of hint alluding to what’s beyond. It may be an enemy, a glimpse at a passageway, or even a suspicious sound.
You might also come across interactive devices, shown on the map as a white icon in the shape of a hand. When you interact with them, the map will change in some way and a new route may be created.
A: Try using the Icon Highlight feature on the map screen. Sometimes, the way forward can be found in an area you've already visited.
Once you’ve acquired an ability, you can check the map screen for locked doors and destructible blocks that your new ability can help you pass through. The Icon Highlight feature on the map screen is an extremely useful tool for exploration; you can use it to locate specific types of doors, blocks and even items not just in the area you’re in, but elsewhere too. If you feel you’ve scoured the area around you but still can’t find a place to leverage your new ability, try exploring a previous area instead.
"The Metroid series is full of games where the player is encouraged to explore, so we created this game with 'getting lost' as one of the key elements. However, no matter how lost you are, there is always a way to figure out where to go next. There are hidden hints found in the world during gameplay, on the map screen, and in the Mission Log. We hope you enjoy piecing together these clues as you explore planet ZDR."
In Metroid Dread, the rewards you get once you've finished the game are earned based on your play time. The faster you complete the game, the more rewards you can get.
That said, the clear time doesn't including time spent on the map screen, so you don’t need to rush your map reading. What's more, if you see the 'Game Over' screen, the time does not continue to add up the more you retry – it will only be counted from the point where you restart the game. You don't need to stress about time mounting up if you taste defeat, so focus on how to overcome the obstacles ahead instead!