So you had a hard time with it, but finally finished A Link to the Past. And just when you should have been out of breath, you started developing a game for the Game Boy as a sort of “afterschool club activity.” Why was that?
With a game like Zelda, you may have lots of ideas, but you can never use them all.
I remember that we made Link’s Awakening in a really peculiar frame of mind. We began in the free spirit of an afterschool club, so the contents are quite unrestrained. If you look at it, you can tell. Characters similar to Mario and Luigi appear and Yoshi Dolls appear, too.
That’s right. It was monochrome. We moved along at quite a good speed in a relatively freewheeling manner. Maybe that’s why we had so much fun making it. It was like we were making a parody of Zelda.
Today, if you just barged ahead using characters resembling Mario and Luigi—even if it were for a Nintendo game—it would be quite a problem.
I suppose so. Oh well. I’m not sure how many people at that time recognised it was Kirby.
But that character appeared as one of Link’s enemies, and if you got close, he would suck you up! (laughs)
About that time, Kirby was still just a fledgling character, so I think people thought that it was an honour to have him appear in a Zelda game.
And the Chomps who appear in the Mario games were also enemies. At a certain point in the game you could have them walk along with you.
That’s right! The SRD programmer was doing whatever he wanted and had it so you could hold onto and walk a Chomp that had previously been your enemy and have it eat flowers in front of a dungeon.