I am joined today by two guests from Tecmo Koei Games - the producer and director responsible for overseeing the development of Project Zero 2: Wii Edition. Thank you very much for joining me. Could I start by asking both of you to introduce yourselves?
My name is Keisuke Kikuchi, and I work at Tecmo Koei Games. As the producer of the Project Zero series, I was involved in various aspects of this title’s development, including the original concept design, and making the final call regarding the game’s features.
You joined me to discuss Iwata Asks: Spirit Camera: The Cursed Memoir1, so this is your second time taking part in one of these interviews, isn’t it? 1 Spirit Camera: The Cursed Memoir: A horror game based on the Project Zero series released for Nintendo 3DS in January 2012 in Japan. The game utilises Augmented Reality, and includes an AR Book that can be used to take eerie pictures with the Nintendo 3DS cameras.
My name is Makoto Shibata and I also work for Tecmo Koei Games. As the director of the Project Zero series, I was responsible for the story, game design and overall direction of the project.
Yes, that’s right. I have worked as director and devised the scenarios since the first game in the series. I worked on developing Zero: Tsukihami no Kamen2, together with Osawa-san and Izuno-san3 from Nintendo. 2 Zero: Tsukihami no Kamen was released for Wii in July 2008 in Japan. It was the fourth game in the Project Zero horror series released by Tecmo. It was the first collaborative title by Tecmo Koei Games and Nintendo. The game was not released outside of Japan. 3 Toru Osawa and Toshiharu Izuno both belong to the Software Planning & Development Department at Nintendo. After working on Zero: Tsukihami no Kamen, they worked together with Tecmo Koei on Project Zero 2: Wii Edition.
With this title, you took up the gauntlet of doing a full remake of the second title in the Project Zero series, Fatal Frame II: Crimson Butterly4. Could you tell me a bit about how the project initially came about? 4 Fatal Frame II: Crimson Butterfly was the second title in the series and was originally released by Tecmo in November 2003 in Japan.
Well, as you know, Zero: Tsukihami no Kamen was an original title developed in order to fully utilise the capabilities of the Wii Remote.
Using the Wii Remote as a torch was already included in the concept video that I showed during my keynote speech when revealing the Wii Remote to the public for the first time, at the 2005 Tokyo Game Show.
Yes, that’s right. We came up with something that fit very well with the Project Zero series interface, in terms of the way you explore the game world.
So I suppose you felt that since you’d gone to all the trouble of coming up with this concept, you might as well use it in a new Project Zero title.
Yes, that’s just how it was! (laughs) Then, during the development of Tsukihami no Kamen, we had come up with a lot of ideas but we had been unable to include them all in the game.