At the same time that Red and Green were gathering popularity, there were a whole host of Pokémon spin-off products being released. Along with various licensed products that were appearing one after the other such as trading cards9, an animated series10 began to be broadcast and a movie11 was released. At that time, Ishihara-san, you would chair a weekly meeting where you’d oversee each of the products being licensed. 9A trading card game based on the world of Pokémon was released in October 1996, allowing players to do battle with each other as well as collect and trade cards. 10An animated series broadcast by TV Tokyo followed the adventures of Satoshi as he aimed to become a Pokémon Master. It began airing in Japan in April 1997. In the UK the character Satoshi is called Ash Ketchum. 11The first Pokémon movie, Mewtwo Strikes Back was released in Japan in July 1998.
I had the opportunity to attend quite a few of those copyright meetings and I was really taken aback. Ishihara-san, you weren't simply giving a thumbs up or a thumbs down to the continuous flow of product proposals, but you were making all sorts of specific recommendations on how precisely this or that should be done… What left a really deep impression on me were your words: "We need to demand to know why this product should use the Pokémon brand".
You weren’t simply sticking pictures of Pokémon onto a variety of products, but you’d always say: "I want to know the reason why this Pokémon should be used on this product." What’s more, if there was any lack of ideas, you'd actually get people to come up with more ideas right there and then. I remember feeling that to keep doing that once a week was a superhuman feat. Usually, when you continuously do the same thing, you grow used to it and aren’t able to maintain the same focus. But you’re different, Ishihara-san. That’s why, when I explain to other people what kind of person Ishihara-san is, I say: “He’s a very unusual person in that he combines concentration with stamina.” (laughs) I say that a lot.
There’s one more thing that sticks in my mind. I recall how all of us who were involved in establishing Creatures, Inc. used to call Ishihara-san "the King of Portable Toys". (laughs) Do you remember that?
Exactly! (laughs) It’s a perfect definition of Pokémon, or to put it a different way, it's a perfect definition of the Nintendo DS too. Particularly in the case of the Nintendo DSi, you can customise it to really make it your own as “My DS”, it contains a whole range of tools for communication and it also has room for expansion. You can steadily enhance these tools and hone the device itself so it has the ability to eventually evolve. I think those kinds of elements are vital so I think that both Pokémon and the Nintendo DSi are the ultimate “Kings of Portable Toys”.
You’ve just used the term “ultimate” and I feel that even in their names, Gold and Silver12 were meant to be the ultimate in Pokémon games. 12 and , in which differently-coloured Pokémon appear, were released in Japan on 21st November 1999. They were also compatible with the Game Boy Color.
That’s right. After we released Red and Green, we began working on these titles, thinking that the ultimate in Pokémon games could only ever be Gold and Silver.
Not in your wildest dreams did you think that you’d be making more and more games after Gold and Silver. (laughs)
The reason that I licensed so many products and developed things like the trading cards was basically to ensure that Gold and Silver were successful. I felt that this was my primary role. So at that time, I worked with the assumption that after we put out Gold and Silver, my work as far as Pokémon was concerned would be done.
I didn’t intend to make any more Pokémon titles. I even thought that once we entered the twenty-first century, it would be time for me to do something else entirely. (laughs)