Hoofdstuk 4: Drama altijd voorop stellen
We hebben eerder de band tussen Mario en Luigi besproken, maar omdat dit een RPG is, is het belangrijk om te bepalen hoe je die band weergeeft en uitdrukt in het verhaal.
Ohashi-san is geweldig in het schrijven van boeiende verhaallijnen, dus er waren over het algemeen veel scènes met een hoop drama. Ik zag vooral een nadruk op de broederlijke band tussen Mario en Luigi.
Nu het in 3D was, konden we een filmisch uiterlijk creëren. We hebben veel moeite gestoken in het regisseren van het verhaal, en probeerden meer expressiviteit toe te voegen door middel van het acteerwerk en de camera.
Mijn favoriete filmpje is wanneer de broers uit een kanon naar een eiland worden geschoten. Normaal zou dit het soort scène zijn waarin keer op keer dezelfde bewegingen worden gebruikt, maar hoewel hun landing in het begin nogal onhandig is, worden ze er steeds behendiger in.
Toen ik een ruw storyboard overhandigde aan de persoon die de leiding had over de animaties, maakte hij talloze variaties. Hij dacht dat het saai zou worden als de bewegingen steeds hetzelfde waren. In de eerste scène, waarin Luigi op Rhossus landt, blijft er een deuk achter op de grond waar hij terechtkomt. Het is leuk om speelse momenten toe te voegen die mensen aan het lachen maken als ze het opmerken. Het uitroepteken tijdens Luigi's inval heeft bijvoorbeeld de vorm van een 'L'.
Dit soort dingen maken een game 'Mario & Luigi-achtig'. Later in de ontwikkeling had iedereen een beter idee van wat 'Mario & Luigi-achtig' precies betekende. Ah, maar ik moet nog iets bekennen… Wanneer Luigi op Rhossus neerstort, ploft hij met zijn hoofd in de grond.
Maar de deuk op de grond ziet eruit alsof Luigi met zijn hele lijf tegen de grond is gesmakt… Dat is niemand opgevallen. Als jullie dat gewoon even kunnen negeren, zou ik heel dankbaar zijn! (lacht)
Over de regie gesproken, de scène waarin Mario's tegenstanders - Shoqx, Bowser en hun legers - tegen elkaar strijden in de lucht was erg dynamisch en memorabel.
Ik wilde dat het impact had. Ik stelde 'drama' altijd voorop als sleutelwoord voor de hele game. Die scène is de eerste keer dat Bowsers onderdanen in de game verschijnen, en de eerste keer dat spelers begrijpen dat ze dezelfde wereld bevolken en tegen Shoqx' troepen vechten. Dus ik wilde een sterke indruk maken. Maar net toen ik dacht dat het te lastig zou worden, maakte de persoon die de leiding had over die scène een storyboard dat de spanning en intensiteit geweldig vastlegde, en ik sloeg steil achterover.
Omdat we zoveel moeite hadden gestoken in de regie, vond ik dat het geluid ook goed moest zijn.