Hoofdstuk 3: Alles valt op zijn plaats met het thema 'verbinding'
Zo te horen hebben jullie veel tijd besteed aan het bepalen van de visuele stijl en de setting, maar hoe zijn jullie op de gameplay en het verhaal gekomen die de kern van de game vormen?
Acquires eerste idee voor de kerngameplay was heel goed, dus we lieten hen een prototype maken. Dit stond er in het voorstel: "Een Mario-verhaal dat uniek is voor jou. Leven en avonturen beleven op drijvende eilanden."
Ik vond het idee van drijvende eilanden leuk klinken. Je ontdekt een eiland, beleeft een avontuur, wordt vrienden met de bewoners daar… Het leek me leuk om meer en meer eilanden met elkaar te verbinden en het aantal bondgenoten uit te breiden met wie je op avontuur kon gaan.
Ik moet toegeven dat het een goed idee was. Niemand had zo'n idee bedacht toen we aan het brainstormen waren bij Nintendo. Gameplay waarbij je verschillende eilanden met elkaar verbindt, is niet iets wat je zomaar even verzint. (lacht)
Het duurde echter even voor we dat eerder genoemde 'Mario & Luigi-achtige' gevoel te pakken kregen, dus het testen voor dit nieuwe element werd even opzij gelegd… We waren aan het bespreken hoe we deze gameplay met drijvende eilanden leuk konden maken, dus het duurde even voor we concrete ideeën konden voorleggen aan Nintendo. Ik denk dat ze zich een beetje zorgen begonnen te maken.
Ik werd eerlijk gezegd een beetje zenuwachtig. Fukushima-san en ik vroegen ons af wanneer Acquire klaar was om hun ideeën met ons te bespreken. (lacht)
Ohashi-san is iemand die hard nadenkt en pas antwoord geeft als hij tevreden is, dus in dat opzicht vertrouwden we hem. Toch hielden we een hoop interne vergaderingen om te bespreken hoelang we konden wachten. (lacht)
In deze game dient Zeiland als de uitvalsbasis voor Mario en zijn vrienden tijdens hun avontuur. Je drijft op dit eiland over de oceaan terwijl je allerlei andere eilanden benadert en avonturen beleeft. Maar het duurde even voor we de spelmechanieken hiervoor hadden uitgewerkt, bijvoorbeeld hoe dit eiland zich over deze enorme oceaan moest verplaatsen.
Er was ook een groot verschil in de manier waarop beide bedrijven games ontwikkelen. In eerdere games in de serie maakten we altijd eerst de gameplay en verzonnen dan pas een plot om de gameplay tot leven te brengen, dus de Director had de leiding over de voortgang. Maar Acquire pakte het anders aan. Zij lieten de Director, Ohashi-san, nadenken over de gameplay met drijvende eilanden, terwijl ze tegelijkertijd afzonderlijk een extern verhaalbedrijf het verhaal lieten bedenken. Maar omdat het een RPG is, moeten het verhaal en de gameplay naadloos samengaan om enige voortgang te kunnen maken.
Het verhaalbedrijf had ook moeite om dat 'Mario & Luigi-achtige' gevoel te pakken te krijgen. Ze konden geen passend verhaal bedenken.