Hoofdstuk 2: Voor het eerst samenwerken
Ik begrijp het verlangen om deze game in 3D te maken, maar 3D-beelden worden al lange tijd gebruikt in Mario-actiegames, nietwaar? Hierdoor bestaat de kans dat deze game visueel gezien meer lijkt op andere Mario-games. Ik neem aan dat jullie daarom een stijl moesten verzinnen die uniek was voor de Mario & Luigi-serie, maar die wel in 3D was, toch?
Precies. De uitdaging was om 3D-beelden te ontwikkelen die de unieke aantrekkingskracht van de Mario & Luigi-serie naar voren zouden brengen en zich zouden onderscheiden van andere Mario-games. Ik geef het niet graag toe, maar daar waren we ons niet van bewust toen we begonnen aan de ontwikkeling, waardoor we uiteindelijk een enorme omweg namen. En tijdens onze zoektocht naar een nieuwe Mario & Luigi-stijl probeerden we op een gegeven moment een gewaagdere, stoerdere Mario voor te stellen... (lacht)
Toen ontvingen we van Nintendo de feedback dat we ons moesten richten op het vinden van een stijl die fans konden herkennen als de stijl van de Mario & Luigi-serie. Daarna konden we onze focus leggen op het combineren van twee dingen: de aantrekkingskracht van de illustraties met dikke omtreklijnen en grote, zwarte ogen, en de charme van de pixelanimaties met de twee personages die op komische wijze alle kanten op rennen. Ik geloof dat we toen eindelijk een stijl begonnen te ontwikkelen die uniek is voor deze game.
In deze vroege concepten ziet Mario er een stuk anders uit dan in de rest van de serie.
Toen we bij Nintendo de personageontwerpen bekeken, kwam er voor ons eigenlijk iets anders uit naar voren dat slechts op Mario leek. Daarom hebben we toen een vergadering bijeengeroepen om de richting opnieuw te evalueren.
Tijdens de vergadering liet Nintendo ons een document zien waarin beschreven stond wat Mario en Luigi definieert in de Mario & Luigi-serie. We hadden deze stoere versie van Mario vol enthousiasme voorgelegd, maar toen ik het vanuit het perspectief van de speler bekeek, begon ik me zorgen te maken of het wel de Mario was die spelers wilden spelen. Dus toen we die duidelijke richtlijnen van Nintendo kregen, was het voor ons compleet logisch. Ik denk dat we toen voor het eerst beseften wat wij als Acquire wilden bereiken met een visuele 3D-stijl. Toen konden we de fundamentele richting bepalen.
We hadden een sterk verlangen om te experimenteren met nieuwe visuele stijlen, maar zij brachten hun visie telkens overtuigend onder woorden.
Ja, het was net alsof we Acquire de wildernis in hadden gestuurd… om ze vervolgens weer achterna te jagen.
We wilden dat Acquire een eigen unieke stijl ontwikkelde, maar we wilden ook behouden wat Mario definieert. Volgens mij was dat een periode waarin we experimenteerden om die twee dingen te combineren.
Zoals eerder werd gezegd, heeft Acquire nauwelijks games gemaakt met personages van andere bedrijven, dus we hadden hier geen vast proces voor. We hadden dus een flinke uitdaging voor de boeg toen we aan de ontwikkeling van deze game begonnen. Desalniettemin hebben we onze koers aan het begin van het project kunnen bijstellen door te communiceren op de manier die we zojuist hebben beschreven.
Wat de vormgeving betreft hadden we moeite om de eigenschappen van Mario en Luigi weer te geven in illustraties, en om de expressiviteit van de originele pixelgraphics weer te geven met 3D-modellen. Het is technisch nogal lastig om een stijl die mogelijk werd gemaakt door pixels toe te passen op 3D, dus we hebben heel wat uitdagende verzoeken moeten doen aan de teams die de personagemodellen en 3D-bewegingen voor hun rekening namen. Daarnaast wilden we graag de getekende omtreklijnen in de modellen verwerken, omdat dat een van de kenmerken is van de illustraties in de serie.