In deze 15e editie van 'Vraag het de ontwikkelaar', een interviewreeks waarin ontwikkelaars van Nintendo in hun eigen woorden vertellen over het maken van producten en andere eigenaardige details die aan bod komen, praten we met de ontwikkelaars van Mario & Luigi: Brothership, dat is uitgekomen op donderdag 7 november.
Ik ben Akira Otani van Nintendo. Ik ben al betrokken bij de Mario & Luigi-serie sinds de tweede game, Mario & Luigi: Partners in Time, en ik werk als Producer sinds het derde deel, Mario & Luigi: Bowser's Inside Story. Dit is de zevende game in de serie waar ik aan gewerkt heb, en mijn rol was dit keer om toezicht te houden op het gehele project, maar ik deed natuurlijk allerlei dingen, zoals het verzinnen en samenstellen van gamecontent met andere teamleden.
Vóór deze game regelde ik de coördinatie met externe ontwikkelingsbedrijven voor games als Super Smash Bros. Ultimate (1) voor de Nintendo Switch. Ik heb aan deze game gewerkt als Associate Producer. Tijdens mijn samenwerking met het gameontwikkelingsbedrijf Acquire heb ik te maken gehad met allerlei uiteenlopende taken, van de prototypefase tot het eindproduct, zoals het coördineren van de planning en het samenstellen van de algemene gamecontent.
(1) Een competitieve actiegame die in 2018 voor de Nintendo Switch werd uitgebracht. In deze game proberen spelers met personages uit verschillende games om tegenstanders van het scherm te lanceren. Spelers kunnen knokken met meer dan 80 personages, inclusief de DLC, in meer dan 100 levels.
Ik ben Haruyuki Ohashi van Acquire (2). Als Director regelde ik de planning en hield ik ter plekke toezicht op de ontwikkeling. Dit was de eerste keer dat ik met Nintendo heb gewerkt, en ik ben blij dat we het project goed hebben afgerond.
(2) Acquire Corp. Een gameontwikkelingsbedrijf en uitgeverij, opgericht in 1994. Voor de Nintendo Switch hebben ze de Class of Heroes-serie uitgebracht in Japan (uitgegeven door PQube in Noord-Amerika en Europa) en games ontwikkeld zoals de OCTOPATH TRAVELER-serie.
Ik ben Hitomi Furuta van Acquire. Ik was de Art Director voor deze game. Het was mijn taak om de algemene vormgeving te dirigeren en het ontwerp van een aantal van de hoofdpersonages te leiden. Ik speel al van kleins af aan Mario-games, maar vanwege de ontwikkeling van deze game ben ik de Mario & Luigi-serie gaan spelen.
Nu wil ik Otani-san graag vragen om een beetje te vertellen over de Mario & Luigi-serie en deze game.
De eerste game in de Mario & Luigi-serie werd in 2003 uitgebracht voor de Game Boy Advance. De Mario & Luigi-games zijn actie-RPG's waarin Mario en Luigi samenwerken om verder te komen in de game. Dit genre noemen we zelf een 'broederlijke actie-RPG'. Ik denk dat de serie een goede verhouding heeft tussen actie en puzzels, evenals een leuk verhaal en karaktervolle reacties die uniek zijn voor de Mario-serie. Dit is de eerste nieuwe titel in de serie in negen jaar, sinds de release van Mario & Luigi: Paper Jam Bros. (3) in 2015.
(3) Een Nintendo 3DS-game, uitgebracht in december 2015, waarin Mario en Luigi samen met Paper Mario op avontuur gaan.