In dit vervolg op Mario Smash Football moet je vaardig zijn met zowel de Wii Remote als de Nunchuk Controller om de bal te veroveren, onstopbare schoten te lossen en de onnavolgbare reddingspogingen van de keeper uit te voerenMario wordt bijgestaan door andere beroemde Nintendo-personages, die de rol van aanvoerder op zich nemen. De speler kiest de rest van het team uit een grote hoeveelheid populaire teamgenoten.
Alles is toegestaan in Mario Strikers Charged Football, aangezien je gebruik kunt maken van allerlei verschillende speciale technieken om de bal in het net te doen belanden. Naast eigen vaardigheden en zogenaamde Super Abilities beschikt iedere aanvoerder over een speciaal schot genaamd de MegaStrike, die de bal in zessen splitst en richting doel laat fladderen. Maar voordat ze het doel bereiken, kan de verdedigende speler ze uit de lucht schieten met de Wii Remote. Het is ook mogelijk om de bal op te laden met energie, wat de kans dat hij zijn doel bereikt groter maakt.
Ieder stadion in Mario Strikers Charged Football heeft zijn eigen karakteristieken, die je in je voordeel moet zien te gebruiken om overwicht te krijgen op het veld.