In Pikmin 3 voor Wii U voer je het bevel over een leger van mierachtige wezentjes die je beschermen en voor je werken. Ontmoet twee nieuwe soorten Pikmin en verken een rijke, maar gevaarlijke planeet met diverse omgevingen. Het ingebouwde scherm van de Wii U GamePad voor een overzicht van de actie in deze unieke combinatie van actie en strategie.
Gebruik de Wii-afstandsbediening Plus, samen met de Nunchuk, de Wii U-controller Pro of de Wii U GamePad en mik je Pikmin met totale precisie: werp ze op vijanden om hen diens zwakke punten aan te laten vallen of gooi ze over obstakels. Welke besturingsmethode je ook kiest, je kunt de actie snel overzien op de GamePad en snel naar een ander gebied gaan door het touchscreen te gebruiken.
Kraak de harde schalen van vijanden en breek door barrières met de nieuwe Rock Pikmin en gebruik de nieuwe Winged Pikmin in combinatie met de individuele eigenschappen van de andere Pikmin om vervolgens verder te trekken. Besluit hoe je je Pikmin het beste kunt verdelen en inzetten voor de meest passende taken en probeer het meeste te halen uit elke dag in het spel.
De grotere kracht en highdefinition-graphics van het Wii U-systeem trekken je meer dan ooit de unieke wereld van Pikmin in, met haarscherpe details en subtiele animatie die je spelbeleving verrijken. Je kunt het hele avontuur ook op de GamePad spelen, los van de tv.
Zet je tanden in een uitgebreid avontuur voor een enkele speler en ga uitdagingen aan in de Mission-stand, waarin je zoveel mogelijk schatten moet verzamelen binnen een tijdslimiet. Aan het einde van elk level kun je de herhalingsfunctie gebruiken om te kijken hoe je het hebt gedaan en nieuwe strategieën te bedenken, wat het herspelen van gedeeltes erg aanlokkelijk maakt.