Donkey Kong Country: Tropical Freeze is het eerste compleet nieuwe zijwaartsscrollende actiespel van Donkey Kong in drie jaar, alleen voor Wii U!
In dit avontuur moeten de Kongs hun eiland terugwinnen van de Snowmads uit de noordelijke zeeën. Om dit klaar te spelen moeten ze naar vijf verschillende eilanden, naast het bevroren Donkey Kong Island, afreizen.
Naast Diddy Kong keert Dixie Kong ook terug als speelbaar personage en is Cranky Kong voor het allereerst speelbaar! Je eigenschappen veranderen, afhankelijk van welke partner je meebrengt, wat zorgt voor nieuwe keuzes en mogelijkheden. Ook is er weer eenspelstand voor twee spelers, waarin je samen moet werken en de unieke eigenschappen van de personages in moet zetten om verder te komen.